На космическия кораб „Кенеди” са разположени два ББЦ двигателя с ширина 5 фута. Разбира се, конструкторите на кораба са искали да направят тези двигатели по-широки, но не са успели.
Защо?
Работата е там, че тези двигатели са се доставяли по жп линия, която преминава през тесни тунели. Разстоянието между релсите е 4 фута и 8,5 инча, затова конструкторите на двигателите са могли да ги направят широки само 5 фута.
Възниква резонния въпрос:
защо разстоянието между релсите е 4 фута и 8,5 инча? Откъде се взе това число?
Оказва се, че прототипът на жп линиите в Щатите са английските железници, а в Англия са правили жп вагоните на същия принцип и размер, като трамвайните.
Съответно първите трамваи в Англия са се произвеждали по образ и подобие на каретите.
А дължината на оста на каретата е… 4 фута и 8,5 инча.
Но защо?
Защото каретите са се произвеждали така, че осите им да попаднат в коловозите на английските пътища, за да се износват по-малко колелата, а разстоянието между коловозите е било, представете си, 4 фута и 8,5 инча.
Ама защо?
Ами просто римляните са започнали строежа на пътища в Англия, оразмерявайки ги така, че да са подходящи за техните бойни колесници.
А дължината на оста на стандартна римска бойна колесница е… правилно се досетихте, 4 фута и 8,5 инча.
Накрая се добрахме до това откъде идва този размер във времето.
Но все пак, защо римляните са измислили да правят своите колесници с оси точно в тази дължина?
Ами защото в такава колесница обикновено са впрягали два коня, а 4 фута и 8,5 инча – това е бил точният размер на два конски задника!
Да се правят колесниците с по-дълги оси е било неудобно, понеже се е нарушавало равновесието на колесницата.
Следователно, ето, това е отговорът на първоначално зададения въпрос.
Даже сега, когато човек лети в космоса, неговите най-висши технически достижения пряко зависят от размера на конския задник, измерен преди две хиляди години!